Ikäsuositus: 9–11-vuotiaille
Kesto: 45 minuuttia
Kieli: Suomi
On vuosi 1994. Sussu elää tavanomaista 12-vuotiaan elämää, kunnes hän löytää tulevaisuudesta saapuneen tekoälyn. Tekoäly puhkaisee madonreiän: keskusteluyhteyden Sussun ja vuoden 2021 välille. Miltä nykyelämä näyttää Sussun silmin? Entä mitä tapahtuu 12-vuotiaan elämässä vuonna 1994? Ymmärtävätkö Sussu ja 2020-luvun nuoret toisiaan? Mitä neuvoja heillä on toisilleen? Mikä on samalla tavalla, mikä ihan erilaista? Voivatko Sussu ja tämän päivän ihmiset yhdessä ratkoa ongelmia?
Tekoäly kuljettaa tarinaa
Längd: 45 min.
Rekommenderad ålder: 9–11 år
Språk: Finska
Det är år 1994. Sussu är tolv år och lever ett vanligt liv tills hon hittar artificiell intelligens som kommer från framtiden. AI gör ett maskhål: kontakt mellan Sussu och år 2021.
Hur ser modernt liv ut ur Sussus synvinkel? Hur är livet för en tolvåring på 1994? Förstår Sussu och ungdomar från 2020-talet varandra? Hurdana råd har de för varandra? Vad allt är på samma sätt och vad är det som är helt annorlunda? Kan Sussu och moderna människor lösa problem tillsammans?
Artificiell intelligens styr äventyret
Föreställningen pågår i publikens egna smartmobiler med chattapp Telegram. Sussu ger olika slags uppdrag och inbjuder publiken att delta. Föreställningen använder AI som analyserar text och bild och skapar sagan med hjälp av materialen från publiken.
AI Äventyret 1994 är ett beställningsverk för Bravo! festivalen.
The year is 1994. Sussu lives an ordinary life of a 12 year old until she stumbles upon artificial intelligence that arrives from the future. The AI punctures a wormhole: a dialog between Sussu and the year 2021.
How does modern life look like in the eyes of Sussu? And what is going on in the life of a 12 year old in 1994? Do Sussu and the young from the 2020’s understand each other? What advice do they have to one another? What is similar and what is completely different? Can Sussu and the people of today solve problems together?
AI drives the story
The performance takes place in the audience's smart phones using the application Telegram Messenger. By giving out various tasks Sussu invites the audience to participate. AI takes the story forward by the help of the texts and pictures sent by the audience.
AI Adventure 1994 was commissioned by the Bravo! festival.info@assitejfi.org
Iso-Roobertinkatu 10 B 20
00120 Helsinki
Suomi